تاثیر اسباب بازی ها بر خلاقیت کودکان

بازی کردن راه تخلیه استرس ها و فشارهای روانی کودک و بهترین شیوه ابراز احساسات درونی اوست؛ درواقع، بازی هایی که کودک در طول سال ها انجام می دهد.
تاثیر اسباب بازی ها بر خلاقیت کودکان

  

اولین و مهم­ترین خصوصیت هر کودک، در هر شرایط و موقعیتی، بازی کردن و پر جنب و جوش بودن اوست. هرچند بازی کردن در هر سنی از نیازهای انسان است، اما با توجه به تاثیر مستقیم و عمیقی که بازی­ها و اسباب بازی ها روی شخصیت کودک و رشد ذهنی و مهارتی او دارند، باید با دقت و حساسیت بسیار بالایی انتخاب شوند.

بازی کردن راه تخلیه استرس­ها و فشارهای روانی کودک و بهترین شیوه ابراز احساسات درونی اوست؛ درواقع، بازی­هایی که کودک در طول سال­ها انجام می­دهد، از نظر فکری، عاطفی، جسمی و اجتماعی او را پرورش داده و به او در کسب مهارت­های لازم برای مقابله با مشکلات زندگی کمک می­کند. به طور خلاصه بازی را می­توان اولین و موثرترین راه برای درک کودک از خودش و محیطی که در آن قرار می­گیرد، دانست.

 

 کدام اسباب­ بازی مناسب است؟

تعریف روانشناسان از یک اسباب بازی مناسب، ابزاری است که علاوه بر این که یادآور و القاکننده یک فعالیت خاص و محدود و تکراری نیست، در کودک حس کنجکاوی و خلاقیت را ایجاد می­کند. برای مثال، وقتی یک ماشین اسباب بازی به گونه­ای باشد که کودک بتواند قطعات مختلف آن را بررسی کند، به ارتباط بین آن­ها پی می­برد، برای مثال ارتباط بین فرمان و چرخ­ها، به این ترتیب با اشیا و مفاهیم جدیدی آشنا خواهدشد.

درواقع اسباب بازی باید در ذهن کودک پرسش ایجاد کند و او را به چالش بکشد. میزان این چالش برای کودکان در سنین مختلف، متفاوت است؛ اگر اسباب بازی بسیار ساده و تکراری باشد و کودک را به چالش نکشد، برای او خسته کننده بوده و کودک جذب آن نمی­شود و از آن مهم­تر چیز جدیدی برای آموزش نخواهد داشت. از طرف دیگر اگر اسباب بازی بیش از حد برای کودک چالش ایجاد کند و کودک نتواند در آن به موفقیت برسد، باعث ایجاد احساس شکست و ناامیدی در او خواهد شد و به اعتماد به نفس او آسیب می­زند.

همه انسان­ها از زمان تولد دارای خلاقیت هستند، اما به میزان متفاوتی. تنها کاری که باید کرد، به کارگیری این مهارت در سنین کودکی است تا به خوبی رشد کرده و تقویت شود. بازی با لگو، بازی­های فکری، نقاشی دیواری، کاردستی و ... تاثیر بسیار زیادی در بیدار کردن حس خلاقیت کودک دارند.

  

اسباب بازی­های خلاقانه

  

 1- لگو و خانه­ سازی

ازجمله اصلی ترین اسباب بازی­های کودکان هستند که می­توانند به شیوه های متفاوتی به کار گرفته شوند؛ از آموزش شمارش و جمع و تفریق به کودکان کوچک­تر تا ساخت اسباب بازی­ها و فضاهای مختلف و خلاقانه توسط خود کودک. لگوها با ابعاد و رنگ­ها و شکل­های گوناگونی که دارند، همیشه برای کودکان، چه دختر و چه پسر، اسباب بازی چالش برانگیزی خواهند بود.

  

 2- عروسک­های شکل انسان و حیوان

کودکان دوست دارند که به عروسک­ها جان بدهند و وانمود کنند که زنده هستند. یکی از لذت­های والدین تماشای کودکشان است زمانی که صحنه نمایش خلاقانه­ای را چیده و برای هر عروسک صدای متفاوتی می­سازد و قصه را پیش می­برد.می­توانید برای جذابیت و خلاقیت بیشتر، عروسک­های انگشتی تهیه کنید.

 

 3- نقاشی دیواری

کودکان برای خلاقیت نیاز به آزادی دارند و نیاز دارند که همه جا ردی از خود به جا بگذارند که از نظر خودشان زیبا و قابل تقدیر است. و این موضوع آن­ها را به نقاشی دیواری می­رساند که تقریبا همیشه از سمت بزرگ­ترها سرکوب می­شود. اما نگرانی شما از تبدیل شدن خانه تان به یک گالری نقاشی دیواری کودک نیز قابل درک است.

ازجمله ابزار مناسب برای نقاشی دیواری کودک، رولر دیواری مدوس است. این رول کاغذ دیواری علاوه بر نصب آسانی که دارد، جای کمی اشغال کرده و ظاهر مرتبی به فضا می­دهد. بنابراین کودک می­تواند با انواع مدادرنگی، ماژیک، مداد شمعی و ... روی این رول کاغذ بزرگ نقاشی بکشد و به اندازه کشیدن نقاشی دیواری احساس آزادی کند.

  

     

  

رولر دیواری مدوس ، کم جا و به صرفه بوده و با نصبی ساده می­توانید با انواع قلم­ها و رنگ­های مختلف، اهدافتان را با الگویی انگیزه­بخش روی آن بنویسید. اجزای تشکیل دهنده رولر دیواری مدوس عبارتند از : ( یک سازه اصلی فلزی ، یک میله نگهدارنده رول ، یک تسمه جدا کننده ، یک رول کاغذ کرافت یا رول کاغذ سفید 80 گرمی ، شش عدد پیچ چهارسو و رول پلاک ، یک عدد ماژیک مشکی ، یک راهنمای نصب )

رول کاغذ رولر دیواری مدوس قابل تعویض و دارای ابعاد متفاوت است و شما حتی می­توانید نقاشی­های کودکتان را از رول کاغذ بریده و در جاهای مختلف نصب کنید. به یاد داشته باشید که کودک با نقاشی کشیدن احساسات خودش را بروز می­دهد، و هرچه این اثر هنری از سمت شما تشویق شود، اعتماد به نفس و خلاقیت او افزایش می­یابد.

همچنین رولر دیواری مدوس نسبت به تخته وایت برد و تخته سیاه دارای ظاهری دکوراتیو و زیبا و با قیمت مناسب تری بوده و محیط کار یا زندگی شما را زشت نمیکند و همینطور به خاطر متراژ نسبتاً زیاد رول کاغذ، تا مدت زیادی ( بیشتر از یکسال ) نیاز به تهیه کاغذ نیز ندارد .

سفارش و خرید آنلاین از وب سایت ما : medosdesign.com
امور پشتیبانی و نمایندگی : ۶۱۱۳ ۵۳۳ ۰۹۹۰

  

 4- موسیقی و نواختن ساز

 شاید کودک شما برای نواختن یک ساز واقعی کوچک باشد، اما سازهای زیادی مخصوص کودکان وجود دارد، مانند فلوت و بلز، که کودک شما می­تواند با نواختن آن­ها احساس یک موسیقی­دان را داشته­ باشد.بهتر است از کودک بخواهید آنچه را که فکر می­کند یک موسقی موزون و هیجان انگیز است برایتان اجرا کند و او را تشویق کنید.

  

 5- خمیر بازی یا جعبه ماسه بازی

تقریبا همه ما تجربه بازی با خمیر بازی و احساس آرامش آن را داشته­ایم. خمیربازی درست مثل لگو به کودک فرصت خلق آن چه تصور می­کند را می­دهد. جعبه­ های ماسه هم فرصتی مشابه و حتی گسترده تری را به کودک می­دهند. او می­تواند با ترکیب آب و ماسه دست به ساخت و ساز بزند یا درست مانند نقاشی دیواری، روی ماسه با یک تکه چوب نقاشی بکشد.

  

 6- لباس­ها

لازم نیست لباس خاصی را برای بازی کودک تهیه کنید، تنها کافی است لباس­های قدیمی را در اختیار او بگذارید و خواهید دید که چطور با هر لباس شخصیتی جدید خلق کرده یا وانمود می­کند یک شیء یا حیوان است.

 

 7- توپ

علاوه بر اینکه توپ­ها کودکان را به داشتن فعالیت فیزیکی سوق می­دهند، از راه های متعدد و بسیاری آن­ها را سرگرم می­کنند. کودکان هربار می­توانند بازی­های جدیدی با توپ بسازند و از آن خسته نمی­شوند.

 

معرفی اسباب بازی به کودک

برای آموزش به کارگیری اسباب بازی­های خلاقانه به کودکتان، بهتر است از خودتان شروع کنید. برای مثال، پژوهشگران به جای معرفی مستقیم نقاشی دیواری به کودک، توصیه می­کنند برای جلب نظر او، ابتدا والدین خودشان مدادرنگی را به دست گرفته و شروع به کشیدن نقاشی دیواری کنند. کودک شما دقیقا کار شما را تکرار خواهد کرد. به این شکل یاد می­گیرد که روش صحیح انجام یک نقاشی دیواری چیست و دقیقا با چه ابزاری و کجا باید آن را انجام دهد.

گاهی بازی با ابزار تکراری کودک را خسته می­کند. در چنین مواردی مطمئن شوید که از نتیجه کار او استقبال کرده و او را تشویق به پیشروی می­کنید؛ مثلا اگر سازه­ای لگویی ساخته یا یک نقاشی دیواری کشیده، از او بخواهید که درباره آن توضیح دهد و به داستان­هایی که می­گوید با دقت گوش کنید. یا می­توانید اسباب بازی را پنهان کرده و بعد از مدتی دوباره در اختیار کودک بگذارید تا حس اشتیاق و کنجکاوی او برانگیخته شود.

  

 سخن آخر

بازی وسیله رشد کودک است؛ بنابراین توجه کنید که بازی­هایی که برای کودک خود انتخاب می­کنید، هربار ذهن او را آزادانه به کار گرفته و به او امکان خلق و ساخت وسایلی جدید بدهد. باید مهارتی جدید در او ایجاد کرده یا مهارت­های قبلی او را پرورش دهد، از کسب مهارت در کشیدن یک نقاشی دیواری و خلق یک اثر هنری کودکانه گرفته تا مهارت­های گفتاری، نوشتاری، برقراری ارتباط با دیگران، مسئولیت­ پذیری و ... .

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد