چطور خلاقیت خود را در محیط استارتاپ حفظ کنیم

بیایید با یادآوری این نکته شروع کنیم که شما مسئول زمان خودتان هستید. بله در استارتاپ، اولویت‌ها و اهداف مدام در حال تغییر هستند، اما مدیریت همه کارها در کنار خلاقیت بستگی به شما دارد.
چطور خلاقیت خود را در محیط استارتاپ حفظ کنیم

در یک محیط کار استارتاپ، چالش‌­های بسیار زیادی وجود دارد. اما یکی از مهم‌­ترین این چالش‌­ها این است که افراد خلاق، خلاقیت خود را در روزمرگی کار حفظ کنند.

یک محیط استارتاپ شلوغ می­‌تواند خسته ­کننده بوده، خلاقیت شما را ضعیف کند و تمام تمرکزتان را معطوف به وظایفی کند که به توجه شما نیاز دارند. اگر در بخش دیگری از شرکت به حضور شما نیاز بیشتری باشد، ممکن است حتی نقش و وظیفه شما تغییر کند. درنتیجه، زمانی که در یک استارتاپ سعی در زنده نگه‌داشتن شور و اشتیاق و خلاقیت خود دارید، این می­‌تواند بسیار چالش­‌برانگیز باشد.

بنابراین، هر شرکتی با توجه به تیمی که دارند و زمینه­‌ای که روی آن کار می‌­کنند با چالش‌­های متفاوتی روبه‌­رو می­‌شود؛ اما سوالی که برای همه آن­‌ها مطرح است این است که:

 

 «چطور می­‌توان در یک استارتاپ شلوغ، خلاقیت خود را حفظ کرد؟»

 

 زمان خود را مدیریت کنید

بیایید با یادآوری این نکته شروع کنیم که شما مسئول زمان خودتان هستید. بله در استارتاپ، اولویت­‌ها و اهداف مدام در حال تغییر هستند، اما مدیریت همه کارها در کنار خلاقیت بستگی به شما دارد.

شاید خیلی چالشی به­ نظر برسد، اما اگر خودتان را از حواس­‌پرتی‌­ها دور نگه‌دارید، کار غیرممکنی نیست. با تقسیم‌­بندی زمان‌تان در هر روز شروع کنید و بر روی آنچه که اهمیت بیشتری دارد تمرکز کنید.

به این شکل شما از پیش­آمدهای جدید بی­‌خبر نمی‌­مانید و در عین حال قادر خواهید بود که اولویت­‌هایتان را حفظ کنید. درنتیجه زمان کافی برای پرداختن به خلاقیت در زمینه­‌های مهم­تر خواهید داشت.

 

 برای تمام تغییرات غیرمنتظره آماده باشید

کار کردن در یک استارتاپ به این معنی است که باید همیشه انتظار اتفاقات غیر منتظره را داشته باشید.

چه یک تغییر مثبت باشد یا منفی، همیشه یک دلیل جدید وجود دارد تا همه کارهایی که انجام می‌­دهید را رها کرده و روی چیز دیگری تمرکز کنید.

ممکن است یک موفقیت ناگهانی باشد یا یک بحران بزرگ، به‌­هرحال نتیجه یکسان است. شما باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن به کار بگیرید و لازم است که برنامه­‌ریزی عالی‌­تان را کنار بگذارید.

درست در همین‌­جاست که باید مهارت‌­های سازماندهی‌­تان را ارتقاء دهید. بسیار اهمیت دارد که به اندازه کافی زرنگ و تیز باشید تا اولویت­‌هایتان را تغییر داده و آماده کمک کردن شوید.

این مهارتی است که در یک محیط استارتاپ بسیار ارزشمند و مهم است و زمانی که توانایی مدیریت آن را پیدا کنید خواهید دید که دیگر هیچ سورپرایزی برایتان وجود نخواهد داشت. درنتیجه در شلوغ‌­ترین زمان­‌ها نیز می­‌توانید اولویت‌­های‌تان را پیدا کرده و با آرامش، تمام توان و خلاقیت خود را به کار بگیرید.

برای لحظات خلاق خود ارزش بگذارید

اگر درمورد آنچه انجام می­‌دهید ذوق و اشتیاق دارید و از خلاقیت خود در آن لذت می‌­برید، پس حتما می­‌دانید که ادامه دادن انجام آن چقدر موثر و پراهمیت است.

این کار می‌­تواند نوشتن، طراحی، عکاسی، و یا هر شکل دیگری از خلاقیت باشد که شما علی­رغم تمام مشکلات روتین محیط کار، نسبت به حفظ آن در برنامه خود احساس نیاز می­‌کنید.

به­‌عنوان بخشی از یک محیط استارتاپ پویا، حفظ خلاقیت همیشه کار آسانی نیست، اما غیرممکن هم نیست.

هرکدام را که برای شما مناسب­تر است انتخاب کنید و آن را در روتین هفتگی خود بگنجانید:

1- هر روز یک زمان خاص را به فعالیت خلاقانه خود اختصاص دهید

2- یک دفترچه برای یادداشت­‌ها و نوت­‌های‌تان داشته باشید

3- بیرون از محیط کار هم خلاقیت خود را ادامه دهید

4- از تعطیلات برای ارتقاء خلاقیت خود استفاده کنید

5- بعد از یک مدت کار زیاد، یک روز استراحت برای خودتان در نظر بگیرید

6- در فضای کارتان تغییراتی ایجاد کنید

7- در طول زمان ناهار یک پیاده‌­روی کوتاه داشته باشید

8- کتاب بخوانید

9- به پادکست گوش دهید

10- از لحظات روزمره­‌تان الهام بگیرید

11- با افراد خلاق کار کنید

  

 خلاقیت خود را به ­عنوان یک کار عادی و روزمره تلقی نکنید

اگر از کاری که انجام می­‌دهید لذت می‌­برید، باید این شوروشوق را حفظ کنید. لحظات خلاق شما به­ راحتی می‌­توانند به بخش‌­های ارزشمند زندگی شما بدل شوند. آن­ها همیشه به شما یادآوری می‌­کنند که دوست ندارید از شر آن­ها خلاص شوید، و به شما کمک می‌­کنند تمرکز کنید و همچنین می­‌توانند شما را در یک روز شلوغ آرام کنند.

 

 از ابزار خلاقانه استفاده کنید

تا می‌­توانید دورتان را با خلاقیت پر کنید، ابزار کاری شما هم از این قاعده مستثنی نیستند. معمولا در محیط استارتاپ همواره ابزار جدیدی برای آشنایی وجود دارند، درواقع این خلاقیت است که ماهیت اصلی هر نوعی از استارتاپ را شکل می­دهد. اما خود شما هم باید به­ دنبال ایده­‌های تازه باشید که قوه خلاقیت و ذهن‌تان را به چالش بکشند. برای مثال ابزارهای چند کاربردی نمونه بسیار مناسبی هستند.

یکی از این ابزارها که به­ ویژه در دفاتر جدید و مدرن طرفداران زیادی پیدا کرده، رولر دیواری مدوس است. شما می­‌توانید این ابزار کم­‌جا، جذاب و شیک را روی دیوار نصب کرده و به شیوه‌­های مختلف آن را به کار بگیرید:

1- ابعاد بزرگ رولر دیواری مدوس: به ­عنوان یک برد برای اعلانات یا نظرسنجی یا در زمان جلسات و ارائه­‌های گروهی

2- ابعاد کوچک رولر دیواری مدوس: به ­عنوان دفترچه یادداشت دیواری که هر فرد می‌­تواند در کنار میز خود داشته باشد و برنامه­‌های خود را روی آن نوشته یا کار خود را بر روی آن ارائه دهد.

3- رولر دیواری مدوس علاوه ­بر طراحی کاربردی و شیکی که دارد، عمری طولانی داشته و می‌­توانید تا مدت­ها از آن استفاده کنید و با تمام شدن هر رول کاغذ، رول کاغذ دیگری را جایگزین آن کنید.

    

     

 

رولر کاغذ یادداشت و یادآوری دیواری مدوس، کم‌جا و به صرفه بوده و با نصبی ساده می­‌توانید با انواع قلم‌­ها و رنگ­‌های مختلف، اهداف‌تان را با الگویی انگیزه‌بخش روی آن بنویسید. اجزای تشکیل دهنده رولر کاغذ یادداشت و یادآوری دیواری مدوس عبارتند از : (یک سازه اصلی فلزی، یک میله نگه‌دارنده رول، یک تسمه جداکننده، یک رول کاغذ کرافت یا رول کاغذ سفید 80 گرمی، هشت عدد پیچ چهارسو و رول پلاک، یک عدد ماژیک مشکی، یک راهنمای نصب)

همچنین رولر کاغذ یادداشت و یادآوری دیواری مدوس نسبت به تخته وایت برد و تخته سیاه دارای ظاهری دکوراتیو و زیبا و با قیمت مناسب تری بوده و به محیط کار یا زندگی شما جلوه‌ای زیبا می‌بخشد و همینطور به خاطر متراژ نسبتاً زیاد رول کاغذ، تا مدت زیادی (بیشتر از یکسال) نیاز به تهیه کاغذ نیز ندارد .

سفارش و خرید آنلاین از وب سایت ما : medosdesign.com
امور پشتیبانی و نمایندگی : ۶۱۱۳ ۵۳۳ ۰۹۹۰

     

 به خودتان انگیزه بدهید

با جملات انگیزشی سعی کنید خودتان را پرشور نگه دارید و مرزها و محدودیت­‌های معمول فکری را از خودتان دور کنید تا جای بیشتری برای خلاقیت باز شود، حتی در شلوغ‌­ترین دوره­‌های کاری؛ لازمه یک استارتاپ موفق و بدیع، عبور از همین محدودیت‌­هاست.

حتی می­‌توانید از رولر دیواری مدوس در این زمینه هم کمک بگیرید. در محیط استارتاپ معمولا همه افراد سعی می­‌کنند انگیزه را بالا برده و فضایی پویا ایجاد کنند. می‌­توانید هرروز جملاتی انگیزشی روی رولر دیواری مدوس، یا همان دفترچه یادداشت دیواری خود، بنویسید. یا حتی می‌­توانید یک رولر دیواری مدوس با ابعاد بزرگ را به ­عنوان برد انگیزشی در مرکزیت دفتر قرار دهید تا هرکس بتواند جملاتی روی آن نوشته و انرژی مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

«خلاقیت شیوه تفکر من نیست، روشی است که دوست دارم زندگی کنم» - Paul Sandip

 

 سخن آخر

مدت‌­ها تصور غلطی وجود داشت که خلاقیت یک استعداد ذاتی است، اما امروزه به این دانش رسیده­‌ایم که علاوه ­بر اینکه خلاقیت یک مهارت اکتسابی است، برای حفظ آن نیز باید تلاش کرد و دقیقا مانند اجزای بدن، اگر به کار گرفته نشود و به چالش کشیده نشود، توان خود را از دست داده و ضعیف خواهد شد. ازطرفی، ایده­‌های خلاقانه، عامل اصلی تمایز یک استارتاپ محسوب می­‌شوند که می‌­توانند یک استارتاپ را در میان مصرف­‌کنندگان محبوب کرده یا آن را به­ سرعت به یک استارتاپ ناموفق و کسب ­و کاری از کار افتاده تبدیل کنند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد