چطور کاغذ یادداشت خود را با برنامه ریزی ایده آل پر کنیم

چند روز به همه کارهایی که در طول روز می کنید توجه کرده و آن ها را روی یک کاغذ یادداشت بنویسید.زمان و طول انجام برخی از این کارها از دست ما خارج هستند، اما زمان های آزاد ما، هرچند کوتاه، کاملا در اختیار ما هستند تا بهترین برنامه ریزی را برایشان انجام دهیم.
چطور کاغذ یادداشت خود را با برنامه ریزی ایده آل پر کنیم

   

کارها و وظایف زندگی نیاز به تعادل دارند و ایجاد این تعادل آسانی نیست. کارهای روزمره، شغل، تحصیل، رسیدگی به اعضای خانواده و دوستان، و درنهایت هم کمی توجه به خودتان؛ همه این­ها در کنار هم اوضاع درهم­ و برهمی می­سازد و اینجاست که برنامه­ ریزی می­تواند فرشته نجات شما باشد.

برنامه­ ریزی به شما کمک می­کند تا کارهایتان را براساس الویت­ بندی موردنظرتان انجام داده و تعادلی میان امورتان ایجاد کنید، و همچنین در پیشبرد اهداف کوتاه ­مدت و بلندمدتی که دارید بسیار موثر خواهد بود. اما نکاتی وجود دارد که باید برای داشتن یک برنامه­ ریزی ایده­ آل و کارآمد مورد توجه قرار دهید. در این مقاله درباره مهم­ترین آن­ها صحبت می­کنیم.

 

پیش از شروع برنامه­ ریزی

1-  کارهای روزمره­ تان را زیر نظر بگیرید

چند روز به همه کارهایی که در طول روز می­کنید توجه کرده و آن­ها را روی یک کاغذ یادداشت بنویسید. زمان و طول انجام برخی از این کارها از دست ما خارج هستند، مثل رفتن به دانشگاه یا محل کار، اما زمان­های آزاد ما، هرچند کوتاه، کاملا در اختیار ما هستند تا بهترین برنامه­ ریزی را برایشان انجام دهیم.

بنابراین، در این چند روز دقت کنید که زمان­های آزاد خود را چگونه می­گذرانید، به تمیزکاری مشغول می­شوید، کتاب می­خوانید، با دوستانتان تفریح می­کنید و ... . لیستی از تمام کارها و مدت زمان آن­ها را روی یک کاغذ یادداشت بنویسید.

 

 2- زمانی که در مسیرها می­گذرانید را حساب کنید

میزان زمانی که ما به رفت ­وآمد به جاهای مختلف اختصاص می­دهیم، غیرقابل اجتناب است. بنابراین آن را تخمین زده و در برنامه­ ریزی خود جای دهید.

 

 3- زمان طلایی بهره­ وری خود را پیدا کنید

اکثر افراد صبح­ها انرژی و بهره­ وری بالاتری دارند و ترجیح می­دهند بعدازظهرها را به امور سبک­تر اختصاص دهند. اما شما باید زمان بهره­ وری مخصوص خودتان را پیدا کنید تا در برنامه­ ریزی، انجام کارهای مهم­تر را برای آن زمان تنظیم کنید.

 

 4- عادت­های روزمره­ تان را بشناسید

اگر در انجام کارهایتان دقیق شوید، متوجه تاثر بسیار عادات روزمره خود خواهید شد. این عادات می­توانند مفید بوده یا برعکس به شدت شما را از اهدافتان عقب بیندازند. پس بهتر است سریع­تر آن­ها را بشناسید.

برای مثال، شاید آنقدر برای انجام کارهای موردعلاقه­تان زمان صرف می­کنید که زمان کافی برای رسیدگی به اهدافتان ندارید. یا برعکس، آنقدر درگیر کار می­شوید که زمانی برای استراحت باقی نمی­ماند.

با جایگزینی عادات مناسب و مفید به جای عادات اشتباه و نامناسب در برنامه­ ریزی خود، می­توانید هرچه سریع­تر از تاثیرات مثبت آن در روند زندگی بهره­مند شوید.

 

 5- از کشتن وقت دست بکشید!

هرچه قدر هم سعی کنید وقتی تلف نکنید، باز هم بعضی از شرایط اجتناب­ناپذیر هستند. مثل مراجعه به یک اداره در زمان شلوغی آن برای یک کار عجله­ای، یا ماندن پشت ترافیک و ... . زمان و کارهایتان را بررسی کنید و تا جای ممکن از اتلاف وقت جلوگیری کنید. حتی می­توانید بعضی از کارها را برای این زمان­های تلف شده برنامه­ ریزی کنید، مثل گوش دادن به پادکست­های آموزشی موردعلاقه­تان در مسیر.

 

 6- برای برنامه­ ریزی وقت بگذارید

اگر آدم سحرخیزی هستید و صبح­ها با عجله کارهایتان را انجام می­دهید و آخر سر هم دیر به سرکار می­رسید، خب احتمالا زمانی برای برنامه­ ریزی روز پیش رو نخواهید داشت. بنابراین بهتر است از شب قبل برای روز بعد برنامه­ ریزی کنید و سعی کنید همیشه آن را انعطاف­ پذیر نگه دارید.

 

 بین اهداف و وظایفتان تعادل ایجاد کنید

 1- اهداف بلندمدت خود را خرد کنید

شاید کاری که الان دوست دارید انجام دهید، کمکی به هدف بلندمدت شما نکند. یا شاید پرداختن بیش از اندازه به اهدافتان، شما را از وظایف حال حاضر دور کند. پس به دنبال تعادل باشید.

نگذارید اهداف شما تنها تصویری در ذهنتان باشند، آن­ها را وارد دنیای اطراف کنید، مثلا اهداف بلندمدتتان را روی یک کاغذ یادداشت پیاده کنید. از شغل ایده­آل تا افرادی که دوست دارید وارد زندگی­تان شوند، همه را روی یک کاغذ یادداشت نوشته و آن را همیشه جلوی چشمتان بگذارید. برای این کار می­توانید از رول کاغذ رولر دیواری مدوس استفاده کنید. سپس این اهداف بلندمدت را به اهداف و گام­های کوچک­تری تبدیل کرده و آن­ها را در برنامه­ ریزی روزانه ­تان بگنجانید.

 

 2- انتظارات خود را با انتظاراتی که دیگران از شما دارند اشتباه نگیرید

مطمئنا تمام کارها و وظایفی که انجام می­دهید مطابق خواسته­ های شما نیستند، اما نمی­توانید همه آن­ها را کنار بگذارید. با این حال، بهتر است انتظاراتی که دیگران از شما دارند را بررسی کرده و میان اهداف و انتظارات خودتان و انتظارات معقول دیگران هماهنگی و تعادل ایجاد کنید.

اما فراموش نکنید این شما هستید که باید درباره زندگی­تان تصمیم نهایی را بگیرید و البته مسئولیت آن را هم بپذیرید. پس در برنامه­ ریزی خود جای بیشتری برای پیشروی در اهداف خودتان پیدا کنید نه انتظارات دیگران.

 

 3- اولویت ­بندی، کارها را آسان­تر می­کند

کارهای ضروری­تر و مهم­تر را در اولویت قرار داده و در برنامه­ ریزی خود به آن­ها بیشتر توجه کنید. همچنین در زمان برنامه­ ریزی، وقفه­ های مناسبی بین کارهای خود بگذارید تا در صورت بروز اتفاقی از پیش تعیین نشده، برنامه کل روزتان به هم نخورد.

درصورتی که اتفاق غیرمنتظره­ای پیش نیامد، می­توانید از این زمان­های آزاد برای انجام کارهای موردعلاقه خود و یا پیشرفت در زمینه اهدافتان استفاده کنید.

  

 حالا برنامه­ ریزی کنید

 1- روش ثبت برنامه خود را انتخاب کنید

این مرحله یکی از مهم­ترین مراحل برنامه­ ریزی است که می­تواند شما را به ادامه کار ترغیب کرده یا شما را از مسیری که آمده­اید برگرداند. بهترین راه برای اطمینان از اینکه طبق برنامه پیش خواهید رفت، نوشتن آن است. این برنامه باید دردسترس باشد تا حتی درصورت فراموشی هم با دیدن آن دوباره به روند برنامه برگردید.امروزه بسیاری از اپلیکیشن­ها برای کامپیوتر و لپ­تاپ وجود دارد که به شما امکان ثبت برنامه­ ریزی­ را می­دهند. اما بهتر است برنامه­تان همیشه در محلی که حضور دارید، جلوی چشم شما باشد تا در صورت فراموشی هم خودش را به شما یادآوری کند.

بنابراین بهترین گزینه استفاده از یک کاغذ یادداشت است که هم راحت­تر و سریع­تر بتوانید برنامه و نکات مهم را به آن اضافه کنید، و هم در فضای کاری شما وجود داشته باشد - این فضا می­تواند کنار میز کار یا حتی آشپزخانه خانه شما باشد.

اما مطمئنا یک تکه کاغذ یادداشت در ابعاد ذره­بینی کارآمد نخواهدبود! کاغذ یادداشت شما باید ظاهری مرتب و حرفه­ای داشته باشد تا هم شما را ترغیب به نوشتن کرده و هم بهانه گم کردن برنامه را از شما بگیرد، هرچه باشد همه این­ها برای پیشرفت خود شماست!

برای مثال رول کاغذ رولر دیواری مدوس یکی از بهترین گزینه­ها برای برنامه­ ریزی دستی است. شما می­توانید آن را به دیوار نصب کنید و برنامه­ ریزی هر روزتان را روی آن نوشته و حتی نکاتی را برای فراموش نکردن روی آن یادداشت کنید. درصورت تمام شدن رول کاغذ هم می­توانید یک رول کاغذ جدید – رول کاغذ سفید یا رول کاغذ کرافت – جایگزین آن کنید.

     

   

  

رولر دیواری مدوس ، کم جا و به صرفه بوده و با نصبی ساده می­توانید با انواع قلم­ها و رنگ­های مختلف، اهدافتان را با الگویی انگیزه­بخش روی آن بنویسید. اجزای تشکیل دهنده رولر دیواری مدوس عبارتند از : ( یک سازه اصلی فلزی ، یک میله نگهدارنده رول ، یک تسمه جدا کننده ، یک رول کاغذ کرافت یا رول کاغذ سفید 80 گرمی ، شش عدد پیچ چهارسو و رول پلاک ، یک عدد ماژیک مشکی ، یک راهنمای نصب )

همچنین رولر دیواری مدوس نسبت به تخته وایت برد و تخته سیاه دارای ظاهری دکوراتیو و زیبا و با قیمت مناسب تری بوده و محیط کار یا زندگی شما را زشت نمیکند و همینطور به خاطر متراژ نسبتاً زیاد رول کاغذ، تا مدت زیادی ( بیشتر از یکسال ) نیاز به تهیه کاغذ نیز ندارد .

سفارش و خرید آنلاین از وب سایت ما : medosdesign.com
امور پشتیبانی و نمایندگی : ۶۱۱۳ ۵۳۳ ۰۹۹۰

   

 2- از واحدهای 30دقیقه­ای استفاده کنید

تخمین بزنید هر کار به چند بخش نیم­ساعته نیاز دارد. به این شکل هم برنامه شما سنگین نخواهد شد و هم یک واحد ثابت خواهید داشت.

  

 3- از کارهای ضروری و ثابت شروع کنید

کارهایی که انجام آن­ها غیرقابل اجتناب است را – مثل سر کار، رساندن فرزندان به مدرسه – پیش از کارهای دیگر وارد برنامه کنید.

  

 4- به زمان­های انعطاف­پذیر میانی توجه کنید

بعد از برنامه­ ریزی همه وظایف و کارهای ضروری، یک سری زمان خالی وجود خواهد داشت. این زمان­ها هم می­تواند برای اتفاقات دقیقه نودی و غیرمنتظره کارآمد باشد، و هم شما می­توانید از آن­ها برای انجام فعالیت­های مربوط به اهداف بلندمدت خود استفاده کنید.

  

 5- برنامه را مرور کنید

مرور برنامه­تان علاوه­بر اینکه کارهای بعدی را به شما یادآوری می­کند، باعث می­شود بیش از اندازه موردنیاز روی کاری توقف نکرده و خودتان را بیش از اندازه معقول خسته نکنید. رول کاغذ دیواری در این زمینه  به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

 

 6- ارزیابی و اصلاح را فراموش نکنید

وقتی برنامه­ ریزی را شروع کنید، بعد از مدتی می­توانید آن را ارزیابی کرده و اصلاحات لازم را انجام دهید. برای مثال، زمان تخمینی یک فعالیت را کم یا زیاد کرده یا ترتیب یک سری کارها را تغییر دهید. و البته که با کسب مهارت در برنامه­ ریزی می­توانید با انجام بهتر این کار، جای بیشتری برای فعالیت­های موردعلاقه و هماهنگ با اهداف بلندمدت خود پیدا کنید.

 

 سخن آخر

در دنیای امروز که سرعتی جنون­آمیز دارد، برای حفظ آرامش و پیشرفت در زندگی نیاز است که برنامه­ای معقول داشته باشیم تا هم از سردرگمی کارهای فراوان روزمره در امان بمانیم، و هم بالاخره برای اهداف بزرگ­تری که در سر داریم دست به کار شویم. پس منتظر چه هستید، دست به کار شوید!

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد