دفتر کار، دومین خانه انسان مدرن

بر اساس این قاعده، انسان در طول شبانه روز، حداقل یک سوم زمان خود را در محیط کارش می¬گذراند و این نکته باعث می شود که اهمیت میزان آرامش و آسایش محیط کار، درست به اندازه محیط خانه اهمیت پیدا کند.
دفتر کار، دومین خانه انسان مدرن

  

امروزه همه ما ساعات زیادی از زمان بیداریمان را در محل کار می­گذرانیم. قاعده استانداردی که برای زندگی انسان در دنیای مدرن ایجاد شده است، 24 ساعت شبانه­روز را به 3 قسمت تقسیم کرده است: 8 ساعت اول برای کار کردن، 8 ساعت دوم برای اوقات فراغت و استراحت مفرح مثل گذراندن وقت با خانواده و دوستان، و 8 ساعت پایانی برای استراحت مطلق و خواب. بر اساس این قاعده، انسان در طول شبانه­روز، حداقل یک سوم زمان خود را در محیط کارش می­گذراند و این نکته باعث می­شود که اهمیت میزان آرامش و آسایش محیط کار، درست به اندازه محیط خانه اهمیت پیدا کند.

اما این آرامش و آسایش، استانداردهای خودش را دارد؛ درواقع باید به گونه­ای باشد که علاوه بر افزایش تمرکز، بهره­وری و کیفیت کاری افراد، باعث خستگی و فرسودگی روحی و جسمی آن­ها نشود. بنابراین هرآنچه احساس می­کنید می­تواند یک محیط اداری ایده­آل را برای شما فراهم کند، به کار بگیرید. این موضوع به ویژه زمانی که در محیط کاری باید پاسخگوی مراجعین باشید، بسیار موثر است. باید محیط را به شیوه­ای طراحی کنید که ابتدا برای خودتان و سپس برای مراجعین، خوشایند و مناسب باشد.

 

 عوامل موثر در دکوراسیون اداری

همانطور که پیش­تر گفتیم، محل کار شما دومین فضایی است که زمان زیادی از زندگی شما در آن سپری می­شود. بنابراین باید دکوراسیون و دیزاینی مناسب داشته باشد که هم بهره­وری شما را افزایش دهد و هم از لحاظ جسمی و روحی آسایش ایجاد کند. پس توصیه می­کنیم برای راحتی هرچه بیشتر خودتان، یک کاغذ یادداشت بردارید و نکاتی که فکر می­کنید لازم است در طراحی فضای کارتان بهبود یابند را یادداشت کنید. از جمله مهم­ترین اصول در دکوراسیون محیط اداری عبارتند از:

 

  هماهنگی و تناسب رنگ­ها

اولین تاثیری که محیط روی فرد می­گذارد، از طریق رنگ­هاست. درواقع فرد تنها با قرار گرفتن در یک محیط و بدون توجه به جزئیات آن، ناخودآگاه توسط تناسب رنگی که بین اجزای اتاق وجود دارد، تحت تاثیر قرار می­گیرد. همه فضا را با یک رنگ طراحی نکنید. بهتر است از رنگ­های خنثی، مکمل و در یک طیف استفاده شود (رنگ­هایی مثل نارنجی، آبی، سبز و بنفش مناسب محیط­های کاری هستند). تناسب رنگ را بین دیوارها و مبلمان و تمام اجزای موجود رعایت کنید. می­توانید برای انتخاب رنگ­ها از رنگ­های به کار رفته در لوگوی شرکت ایده بگیرید.

 

 هیجان رنگی

از آن جا که در محیط کار استرس زیادی برای کارکنان وجود دارد و آن­ها ساعاتی طولانی در رنگ­های یکنواخت محیط زندگی می­کنند، نیاز به عاملی دارند که آن­ها را از یکنواختی دور کند. این کار نه تنها تناسب رنگی محیط را بر هم نمی­زند، بلکه در صورت انتخاب درست، محیط را بیش از قبل زنده و از لحاظ بصری خوشایند کرده و به افراد انرژی بیشتری می­دهد. به این منظور می­توانید از یک تابلوی هنری، یک گلدان زیبا یا مجسمه­ ها و وسایل تزیینی رنگی استفاده کنید.

 

 نظم و ارتباط مناسب بین وسایل و مبلمان

از دیدگاه روانشناسی، نظم در محیط کاری تاثیر بسیاری بر عملکرد کارکنان داشته و بازدهی آن­ها را بالا می­برد و همچنین تاثیر بهبودبخشی بر روحیه افراد دارد. این نظم هم باید از لحاظ بصری و هم از لحاظ عملکردی سازماندهی شود.

با توجه به نوع پروسه کاری که در محیط طی می­شود و با توجه به وظایف و نیاز دسترسی افراد به هر بخش و یا هر وسیله، تمامی اجزا باید به گونه­ای در کنار هم چیده شوند که امکان بهترین کارکرد را در کم­ترین زمان ایجاد کنند؛ برای مقال دسترسی به پرینتر، فایل­ها، کاغذ یادداشت و غیره. در غیر این صورت، زمان زیادی صرف جابه­جایی و یا مرتب کردن محیط خواهد شد و علاوه بر این، انرژی بیشتری را از کارکنان خواهد گرفت.

کمد، کشو، قفسه و فایل­های موجود در دفتر کار، باید به گونه­ای در کنار هم قرار بگیرند که ساختار بصری واحد و یکپارچه­ای ایجاد کنند. برای مثال می­توانید کمدها و کشوهای کوتاه را زیر میز قرار دهید تا هم از شلوغی فضا کم شود و هم دسترسی به آن­ها راحت­تر باشد.

 

 برد و کاغذ یادداشت

حتما برای شما هم پیش آمده است که در میان شلوغی کار، بعضی از کارها را که باید انجام می­دادید، فراموش می­کنید یا در فضای کاری شلوغ، هربار کاغذ یادداشت خود را گم کرده و از بسته جدیدی استفاده می­کنید. حتی شاید تمام کارها و برنامه­ تان را روی یک کاغذ یادداشت نوشته باشید اما آن را در میان کوهی از کاغذ یادداشت، که حتی نمی­دانید نصف آن­ها چه هستند، گم کنید. بهترین ایده اختصاص یک دیوار در کنار میز کارتان برای این قبیل یادداشت­ هاست.

از آنجا که دیگر با تاثیر نظم بر عملکرد خود و همچنین بر بازخورد مراجعین آشنا شده­ایم، احتمالا استفاده از کاغذ یادداشت کوچک و چسباندن نامرتب تعداد زیادی از آن­ها روی دیوار، بهترین گزینه نبوده و تاثیر مطلوب را نخواهد داشت. گاهی حتی این روش استفاده از کاغذ یادداشت، بیشتر باعث سردرگمی و کاهش انگیزه برای پیگیری کارها می­شود. یکی از گزینه­های مناسب برای حل این مشکل، نصب رولر دیواری مدوس روی دیوار و در مقابل چشمتان است.

رولر دیواری مدوس یک کاغذ یادداشت دیواری کم­جا و کاربردی است که نصبی آسان داشته و با مرتب نگه داشتن فضا، ظاهری زیباتر و حرفه­ای تر به محیط کارتان می­دهد. ساختمانی ساده دارد که تشکیل شده است از: یک سازه اصلی فلزی، یک میله نگهدارنده رول، یک تسمه جدا کننده، یک رول کاغذ کرافت یا رول کاغذ سفید 80 گرمی، شش عدد پیچ چهارسو و رول پلاک که به همراه یک عدد ماژیک مشکی، یک راهنمای نصب و یک رول کاغذ عرضه می­شود.

حالا با استفاده از رولر دیواری مدوس می­توانید یادداشت­های مهم و مطالبی را که ممکن است در طول روز از یاد ببرید، یک جا یادداشت کرده و نگران گم شدن آن نباشید. حتی می­توانید رول کاغذ را به هر میزان که لازم دارید بریده یا مطلبی که روی آن نوشته­اید را جدا کنید و در صورت تمام شدن رول کاغذ، یک رول کاغذ جدید را جایگزین آن کنید.

     

     

  

رولر دیواری مدوس ، کم جا و به صرفه بوده و با نصبی ساده می­توانید با انواع قلم­ها و رنگ­های مختلف، اهدافتان را با الگویی انگیزه­بخش روی آن بنویسید. اجزای تشکیل دهنده رولر دیواری مدوس عبارتند از : ( یک سازه اصلی فلزی ، یک میله نگهدارنده رول ، یک تسمه جدا کننده ، یک رول کاغذ کرافت یا رول کاغذ سفید 80 گرمی ، شش عدد پیچ چهارسو و رول پلاک ، یک عدد ماژیک مشکی ، یک راهنمای نصب )

همچنین رولر دیواری مدوس نسبت به تخته وایت برد و تخته سیاه دارای ظاهری دکوراتیو و زیبا و با قیمت مناسب تری بوده و محیط کار یا زندگی شما را زشت نمیکند و همینطور به خاطر متراژ نسبتاً زیاد رول کاغذ، تا مدت زیادی ( بیشتر از یکسال ) نیاز به تهیه کاغذ نیز ندارد .

سفارش و خرید آنلاین از وب سایت ما : medosdesign.com
امور پشتیبانی و نمایندگی : ۶۱۱۳ ۵۳۳ ۰۹۹۰

   

 ترکیب نور طبیعی و مصنوعی

عدم وجود نور طبیعی در محیط باعث خستگی و کسالت کارکنان می­شود. اما حضور آن علاوه بر تاثیر انرژی بخشی که دارد، فضا را بزرگ­تر و بازتر نشان می­دهد. سعی کنید تا جای ممکن از نور طبیعی استفاده کنید و در جاهایی که دسترسی کم­تری به نور طبیعی دارند، نورپردازی فضا را با نورهای مصنوعی تا حد یکپارچگی با دیگر فضاها برسانید. سعی کنید در انتخاب شیوه نورپردازی محیط کارتان، از روش­های جدید و خلاقانه­ای استفاده کنید که هم برای کارکنان و هم مراجعین جذاب بوده و خسته ­کننده نباشد.

  

 گیاهان آپارتمانی

حضور گیاه در یک محیط، باعث ایجاد شادابی و حس سرزندگی در آن می­شود. به علاوه، تولید اکسیژن کرده و به کارکنان انرژی می­دهد. نکته حائز اهمیت، انتخاب نوع گیاه است. باید دقت کنید از گیاهانی در محیط کار استفاده کنید که در مقابل کم آبی مقاومت بیشتری داشته و با نور فضا متناسب باشند. برای مثال سانسوریا، پپرومیا، کاکتوس­ها، دیفن باخیا و ... .

  

 سخن آخر

تحقیقات نشان داده­اند که نحوه دکوراسیون محیط کاری، تاثیری عمیق بر میزان بهره­وری و احساسات افراد حاضر در آن دارد؛ این تاثیر به حدی است که در صورت درست انجام شدن دکوراسیون، میزان خلاقیت و مشارکت افراد را نیز افزایش می­دهد. بنابراین پیش از هر اقدامی، فضای کارتان را به درستی طراحی کنید تا تاثیری همسو با موفقیت شغلی­تان ایجاد کند.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد