یک رول کاغذ برای یک سال برنامه ریزی روزانه / برنامه ریزی روزانه و تغییر سبک زندگی

اگر در ابتدای هر روز، روی یک کاغذ یادداشت کارهایی که باید انجام دهیم را بنویسیم، درواقع برای انجام آن کار به خودمان فقط همان یک روز را فرصت می¬دهیم، و اگر در آخر روز دوباره کاغذ یادداشت کارهایمان را چک کنیم، احتمال انجام آن¬ها بیشتر خواهد شد.
یک رول کاغذ برای یک سال برنامه ریزی روزانه / برنامه ریزی روزانه و تغییر سبک زندگی

  

فکر می­کنید نداشتن برنامه ­ریزی روزانه چه تاثیری دارد؟

 اغلب افراد روز خود را بدون برنامه شروع می­کنند و در تمام مدت ذهنشان سردرگم و درگیر این است که به چه کارهایی باید در طول روز رسیدگی کنند. این سردرگمی باعث می­شود که دید روشنی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود نداشته باشند، در نتیجه همیشه از پیش نرفتن کارها ناراضی هستند.

برای همه مان پیش آمده که به خاطر انجام کاری به اداره­ای مراجعه کرده­ایم و از هدر رفتن زمان و پیش نرفتن کارها کلافه شده­ایم. درواقع استراتژی پایه تمام مراکز این است که هر مراجعی که زودتر زنگ بزند و زودتر مراجعه کند، کار او را اول انجام می­دهند. اما چندبار اتفاق افتاده که کارمند مربوطه بین انبوهی پرونده­ و کاغذ یادداشت به دنبال اسم شما می­گردد و بعد تازه شروع به کاری می­کند که باید چند روز پیش انجام می­داد.

ما بدون برنامه ریزی روزانه، زمان را گم می­کنیم. مطمئنا در کل می­دانیم که چه کارهایی نیمه تمام هستند و باید تمامشان کنیم یا چه برنامه­های جدیدی پیش رو داریم که باید انجام دهیم؛ اما هر روز صبح که از خواب بیدار می­شویم، نمی­دانیم که در روزی که پیش رو داریم باید به کدام یک از آن­ها رسیدگی کنیم! و بعد روزها و شب­ها بدون انجام این کارها گذشته و ما دقیقا نمی­دانیم زمانمان را صرف چه چیزی کرده­ایم. و به همین راحتی برنامه­هایمان مدت­ها از آنچه انتظار داریم عقب می­افتند.

ضرورت وجود برنامه ریزی در زندگی انسان، دلایل مختلفی دارد

از جمله:

 1- مسیرتان را روشن می­کند

برنامه ریزی، مسیر آینده شما را مشخص می­کند. همیشه افکار زیادی در حال عبور از ذهن ماست مثل اهداف و وظایف و قرارهایی که داریم. بدون برنامه ریزی مدام حواس ما از کاری که داریم به اینکه بعدا باید چه کاری انجام دهیم پرت می­شود و در نهایت باید تمام مدت را با این استرس بگذرانیم که کاری جا نماند یا از زمان انجام آن نگذرد.

 

 2- به شما هدف می­دهد

چیزی بیشتر از بله گفتن به همه فرصت­ها، شما را فردی بدقول و بدون معیار نشان نمی­دهد. از طرفی بله گفتن به همه­چیز درواقع نه گفتن به همه آنهاست! زمانی که برنامه داشته باشید، روی زمان خود کنترل کافی دارید و اهداف، فعالیت­ها و اولویت­ها را برای خودتان مشخص کرده­اید. بنابراین از آنچه که واقعا می­خواهید به دست آورید آگاه بوده و طبق آن بعضی فرصت­ها را رد کرده و بعضی را می­پذیرید.

همانطور که اصل 20 به 80 در مدیریت زمان می­گوید، نکته مهم در موفقیت ما، توانایی ما در انتخاب بین کارهای مهم و کارهای کم اهمیت است. 20 درصد تلاش برای کارهای مهم، می­تواند نتیجه 80 درصدی برای ما داشته باشد و برعکس.

  

 3- جایگاه اخلاقی و اجتماعی شما را بهبود می­بخشد

بدقولی و بی­نظمی به تدریج به اعتماد به نفس و در کنار آن جایگاه اجتماعی شما لطمه می­زند. هیچ کس دوست ندارد که به عنوان فردی بدقول و کم ارزش شناخته شود. برنامه ریزی به شما کمک می­کند تا با احترام به خود و بعد دیگران، شخصیت و ارزش خود را حفظ کنید. درست مانند یک لباس مناسب در مجلسی رسمی، هرچند که ممکن است این لباس خیلی راحت نباشد.

 

چرا روزانه برنامه ریزی کنیم؟

برنامه ریزی روزانه، به زندگی ما نظم می­دهد و انجام هر کار و تیک زدن آن، به ما احساس رضایت و انگیزه می­دهد. حتی برای اهداف بلند مدت، هرچه فعالیت­ها را کوچک تر کرده و فرایند پیشرفت خود را طی برنامه ریزی­های روزانه زیر نظر بگیریم، انگیزه بیشتری گرفته و حتی می­توانیم نقاط ضعف و قوتمان را شناسایی کرده و روی آن­ها کار کنیم.

از جمله علل اهمیت بالای برنامه ریزی روزانه عبارتند از:

 

 1- بهره­وری را افزایش می­دهد

زمانی که در ابتدای روز، لیستی از کارهایتان را روی یک کاغذ یادداشت می­نویسید و برنامه می­ریزید که تا آخر روز آن­ها را انجام دهید، انگار این کاغذ یادداشت تمام روز حواسش به شما هست که چیزی را از قلم نیندازید و اگر تا پایان روز همه کارهایی که در کاغذ یادداشت لیست کرده­اید را انجام ندهید، انگار از خودتان و لیست کاغذ یادداشت خجالت می­کشید. یک بار هم که شده، صبح قبل از هر چیزی، یک کاغذ یادداشت برداشته و کارهایتان را لیست کنید تا نتیجه را ببینید. درواقع برنامه ریزی روزانه شبیه یک ارزیابی روزانه است، عالی نیست؟

 

 2- ما را در شرایط دقیقه نود می­گذارد

تقریبا همه ما کارهایمان را به آخرین فرصت ممکن موکول می­کنیم و به اصطلاح دقیقه نودی هستیم. هر بار که درباره انجام کارها فکر می­کنیم با خودمان تکرار می­کنیم که "حالا وقت دارم" و باز انجام آن را عقب می­اندازیم. اما اگر در ابتدای هر روز، روی یک کاغذ یادداشت کارهایی که باید انجام دهیم را بنویسیم، درواقع برای انجام آن کار به خودمان فقط همان یک روز را فرصت می­دهیم، و اگر برنامه ریزی را جدی بگیریم و در آخر روز دوباره کاغذ یادداشت کارهایمان را چک کنیم، احتمال انجام آن­ها بیشتر خواهد شد. بنابراین بهتر است اهداف طولانی مدتمان را به هدف­های کوچک­تر و روزانه تقسیم کنیم و هر روز بخشی از آن را با کاغذ یادداشت برنامه ریزی­مان پیش ببریم.

 

 3- گام­هایی موثر پیش روی ما می­گذارد

فرض کنید می­خواهید به یک مسافرت چند روزه بروید. ترجیح می­دهید این مدت محدود را بدون برنامه بگذرانید یا برای زمانتان برنامه ریزی کنید؟ اکثر افراد در چنین شرایطی برنامه­ای دقیق و جز به جز ندارند، اما یک برنامه کلی دارند، مثلا می­دانند که شب را در کدام شهر و هتل خواهند گذراند و یا از چه مکان­هایی بازدید خواهند کرد.

برنامه ریزی و پیش بینی بسیار جزئی و حساس، باعث استرس و گاها ناامیدی فرد می­شود. کاغذ یادداشت شما نمی­تواند همه احتمالات را در نظر بگیرد. اما هوشیارانه­ترین کار این است که تا حد معقولی برای اهداف و حتی کارهای معمولی تان برنامه ریزی کوتاه مدت یا روزانه داشته باشید، یک لیست از گام­های موثر و کاربردی.

اگر لیستی از گام­های موثر برای رسیدن به هر هدف خود داشته باشید، با انجام این گام­ها در هر روز و هفته، به هدف نهایی خود نزدیک­تر می­شوید. لازم نیست همه چیز را پیش بینی کنید، همین که مسیر را مشخص کنید کافی است!

 

نوشتن برنامه

زمانی که کارها و وظایفی که باید به آن­ها رسیدگی کنید را از ذهن خود روی کاغذ می­آورید، درواقع به ذهنتان استراحت داده و آن را برای کارهای پیش رو آماده می­کنید. از طرفی می­دانید که روز خود را چگونه قرار است پیش ببرید و هدر ندادن زمان و استفاده مفید از آن در شما احساس خوبی ایجاد خواهد کرد.

می­توانید از شیوه­های مختلفی برای انجام برنامه ریزی روزانه استفاده کنید. اپلیکیشن­­ها، سایت­ها یا حتی گوشی همراهتان. اما بهترین شیوه کاغذ یادداشت است. در این شیوه، علاوه بر اینکه افکارتان را به آسانی و با سرعت بیشتری روی کاغذ پیاده می­کنید، زمانی را دور از تکنولوژی­ها به آن اختصاص می­دهید و جدی­تر و بدون حواس­ پرتی­های اضافی آن را پیگیری خواهید کرد.

ازجمله ابزارهای کاربردی این کار، رولر دیواری مدوس است. رولر دیواری مدوس ظاهری مرتب و زیبا به فضا می­دهد، چه اتاق کار شما باشد، یا آشپزخانه خانه­تان و یا فضای مطالعه­تان. یک وسیله کم­جا و کاربردی و با نصبی سریع و آسان.

رولر دیواری مدوس دارای یک رول کاغذ است که درواقع یک کاغذ یادداشت دیواری برای مدتی طولانی برای شما فراهم می­کند. به این شکل برنامه روزانه ­تان همواره در مقابل دید شما خواهد بود. حتی می­توانید کوچک­ترین چیزها مثل خوردن قرص یا آب دادن گلدان­­ها را هم روی این رول کاغذ دیواری یادداشت کنید تا برایتان یادآوری شود.

        

     

  

رولر دیواری مدوس ، کم جا و به صرفه بوده و با نصبی ساده می­توانید با انواع قلم­ها و رنگ­های مختلف، اهدافتان را با الگویی انگیزه­بخش روی آن بنویسید. اجزای تشکیل دهنده رولر دیواری مدوس عبارتند از : ( یک سازه اصلی فلزی ، یک میله نگهدارنده رول ، یک تسمه جدا کننده ، یک رول کاغذ کرافت یا رول کاغذ سفید 80 گرمی ، شش عدد پیچ چهارسو و رول پلاک ، یک عدد ماژیک مشکی ، یک راهنمای نصب )

همچنین رولر دیواری مدوس نسبت به تخته وایت برد و تخته سیاه دارای ظاهری دکوراتیو و زیبا و با قیمت مناسب تری بوده و محیط کار یا زندگی شما را زشت نمیکند و همینطور به خاطر متراژ نسبتاً زیاد رول کاغذ، تا مدت زیادی ( بیشتر از یکسال ) نیاز به تهیه کاغذ نیز ندارد .

سفارش و خرید آنلاین از وب سایت ما : medosdesign.com
امور پشتیبانی و نمایندگی : ۶۱۱۳ ۵۳۳ ۰۹۹۰

  

 سخن آخر

تحقیقات نشان داده­اند که انجام ندادن برنامه ریزی روزانه، به طور متوسط بین 120 تا 150 دقیقه از زمان 24 ساعته روز را تلف می­کند. بنابراین هرچه به برنامه ریزی زمان اهمیت بیشتری دهیم، می­توانیم از منابع موجود در کوتاه ترین زمان، حداکثر بهره را ببریم.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد